Waarschijnlijk heb je er wel eens van gehoord, de NS (Nederlandse Spoorwegen – red.). Wat je in het nieuws, op de social media en van anderen hoort over de NS is meestal niet positief. Ik heb nog nooit dagelijks met de NS gereisd, dus ik heb er zelf nooit problemen mee ervaren. Ik studeer sinds dit schooljaar in Zwolle dus ik moet er aan geloven, dagelijks met een NS-trein van Deventer naar Zwolle. Ik ga altijd overal open in, ik was er van overtuigd dat het mee zou vallen. En dat deed het ook! De treinen rijden altijd netjes op tijd, er is voldoende zitplek, er vallen nooit treinen uit en ik kan altijd goed mijn aansluiting op de bus halen.

Nee! Natuurlijk niet gaat het niet zo! Het blijft de NS en ik blijf een Nederlander, ik ga in deze column lekker zeiken over het openbaar vervoer!

De eerste twee schooldagen hadden we al vertraging, de tweede dag moesten we zelfs halverwege de rit de trein verlaten. We hebben ruim anderhalf uur op station Olst gestaan. Hierdoor heb ik een aantal klasgenoten veel beter leren, want in nood leer je mensen pas echt goed kennen. Sindsdien heeft Olst een speciaal plekje in ons hart. Dit uit zich in schreeuwen van de volgende tekst wanneer we station Olst binnen rijden: ‘Heujjj Olst!’

hqdefault

Het beruchte station van Olst…

Dit waren de eerste twee dagen na de zomervakantie, ik ging er vanuit dat ook de NS last had van opstartproblemen. Maar je raadt het al, het werd alleen maar erger. Ik ben de eerste twee maanden dat ik in Zwolle studeer regelmatig te laat gekomen door vertragingen. ’s Ochtends hebben we 9 van de 10 keer vijf minuten vertraging, dit is niet eens noemenswaardig.

De terugweg is nog ingewikkelder voor de NS, vorige week werd er om vier uur ’s middags omgeroepen: ‘Door een kapotte bovenleiding rijden de treinen van Zwolle naar Deventer niet, dit duurt tot ongeveer 22.30 uur vanavond’. Ik heb omgereisd via Enschede, ik was 1,5 uur langer onderweg, maar ik heb wel mijn topografische kennis van Twente kunnen opfrissen. Raalte, Borne, Nijverdal en Heino, hier was ik zonder de storing op het traject Zwolle-Deventer nooit gekomen!

De conclusie

Dat de NS bijna nooit positief in het nieuws is, is inderdaad ergens op gebaseerd. Het is de waarheid en ze werken het zelf in de hand. Maar dankzij de ongemakken van de NS ontstaan er ook veel mooie dingen en ontmoet je veel andere mensen. De volgende keer wanneer de trein niet rijdt, stil staat of vertraging heeft denk ik: ‘Dit is het begin van een nieuw avontuur!’

 

 

 

Categories:

Tags:

2 Responses

  1. Leuk hoor, alles in een negatief daglicht zetten. Vermeld je ook even in je prachtig aangeprezen columpje dat een bovenleidingbreuk een probleem van ProRail is? En niet van de NS? Als je wilt zeiken, doe dit dan goed en volgens de feiten. Ik begrijp best dat negatieve verhalen veel beter scoren dan de positieve om te vertellen.
    Ook voor de reageerder hier boven; misschien snapt de NS het wel, maar ook ProRail moet het snappen. De dienstregeling wordt in samenspraak gemaakt. Clue van deze reactie is; als je niet weet waar je het over hebt, schrijf dat niet zulke onzin.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *